Muhd Abd Rahman & Habibah Mohamed

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, January 20, 2011

Check-up Hamzah

Salam semua,

Kami sekarang ni berkampung di Batu Gajah, rumah mak. Ni pun pulang sebab Hamzah ada appointment dengan pakar kanak-kanak dari Hospital Ipoh. Disebabkan dia pernah dimasukkan ke wad kerana demam tak kebah dan kandungan Hb yang rendah = 6.8g/l (entah betul ke unit nyer tu).

Semalam Hamzah jumpa doktor dan alhamdulillah Hb Hamzah naik jadi 9.2g/l. Doktor khuatir Hamzah mungkin menghidapi talasemia memandangkan Neneknya (MIL) adalah talasemia Trait. Tetapi, memandangkan Hb Hamzah meningkat, doktor kata kemungkinan besar Hanzah tiada Talasemia. fuh, lega hati ibu.

Tetapi ibu dan abah tetap kena menjalani Ujian Darah untuk Talasemia untuk langkah berjaga-jaga. Hamzah akan diambil darah kembali bila dia akan menginjak 1 tahun kerana pada masa Hb dalah darah bayi sudah mula normal. Pada masa ini (Hamzah berusia 9 bulan), Hb bercampur-campur kerana Hb bayi nak berubah ke Hb dewasa (HbF ---> HbA).. erm, faham ke tak ek? huhuhuhuh

Memandangkan dah tak larat nak berulang-alik lagi (bulan 4 ni balik lagi, check-up Plastic plak), mintan refer ke Paed HKL. Mujur dapat.. lega betul.. Petang ni kami nak balik dah, tak boleh nak bersiaran lagi.... nak kena tunggu green light dari en abah untuk dapatkan BB baru atau maybe Galaxy tab huahuahua perasan jap.. jeles dengan mama hazim, okey!!!

salam sayang.. XOXO..

1 comment:

  1. Bib,

    ok la tu dpt ke Paed HKL, sian kat anak kalau nk travel jauh2 sbnrnya

    ReplyDelete