Muhd Abd Rahman & Habibah Mohamed

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Showing posts with label babywearing. Show all posts
Showing posts with label babywearing. Show all posts

Sunday, September 5, 2010

Seronoknya bila ada baby ni!!!

Salam Ramadhan,

Bulan Ramadhan hampir berakhir.. Lagi 5 hari (termasuk hari ni) lagi Ramadhan akan kembali kepada PenciptaNya dan entah akan ketemu pada tahun depan atau pun tidak....

Ramadhan kali ni memberi banyak makna kepada diri saya.. Beranak kecil menjadikan saya senang bangun malam kadang-kadang terlajak jugak dan pembedahan Hamzah yang juga berlaku dalam bulan Ramadhan. Pada  10 malam terakhir Ramadhan, saya perasan Hamzah akan bangun merengek nak menyusu pada pukul 2pagi @ 3pagi. Ini memberi peluang kepada saya untuk melakukan amalan-amalan sunat yang saya mampu lakukan..

Bagi sesetengah teman-teman, Syawal adalah konvokesyen bagi mereka yang telah melalui Ramadhan dengan cemerlang. Ini membuatkan mereka terus menyambung/memperhebatkan ibadah pada bulan-bulan yang lain. Bagi saya, Ramadhan adalah bulan pencetus ibadah yang saya harapkan agar berterusan dan meningkatkan rasa syukur dan keimanan kepada Allah. Lain orang, lain rasa..

Persiapan raya pada tahun ni biasa-biasa je, macam tahun-tahun lepas. Pakaian anak-anak dan suami menjadi keutamaan walaupun suami pakai baju melayu setahun 2 kali je (Aidilfitri dan Aidiladha), anak-anak plak cepat membesar. Untuk ibu menyusu ni, baju kurung menyusu menjadi pilihan. Senang. Tak yah nak tumpang bilik rumah orang untuk susukan baby... Tak lupa jugak dengan nursing cover... boleh je tak guna kalau anda yakin nak nursing in public (NIP). BW item pula jangan lupa.. kalau satu hari 10 buah rumah nak berziarah, lenguh jugak tangan nak dukung anak... cik abang plak mesti nak setelkan anak-anak yang dah besar... jadi BW item adalah satu kemestian bagi saya.... Ye ke persiapan raya biasa-biasa je? hehehehe.. yelah tuh, tak yah nak tukar langsir, sofa, cuci rumah...

Bagi saya, benda ni optional. Mujur saya mendapat suami yang memahami saya sebagai isteri dan ibu. Asalkan kemas dan bersih itu sudah mencukupi. Bajet kami takler setinggi orang lain.. Jadi, dah ada rumah pun bersyukur sangat. Ada orang lain, tak de rumah... Kami bersyukur, Ya Allah...

p/s: pagi ni nak buat kuih raya lagi... Rezeki anak-anak....

salam sayang..
XOXO..

Friday, July 2, 2010

HUNBABA Mei Tai Baby Carrier Guest Giveawayy

HUNBABA Mei Tai Baby Carrier Guest Giveaway


I love the look of this baby carrier. I especially love the hand stitched embroidery. Not your average black vinyl baby carrier.
Kekesi Marti the creative hand behind Hunbaba is offering her most popular carrier, the Mei Tai Baby (featured above) to one lucky Grosgrain reader, worth $99.
The Hunbaba Mei Tai baby carrier combines comfort, excellent weight distribution, beauty and stylish design. Every piece is handmade from top quality fabric, with lots of fun and love.
It can be used with babies from 3 months to toddlers in front and back carries.
The Hunbaba mei tai:
*Correctly distributes the baby's weight to prevent an aching back.
*It is constructed of twill and reinforced all over with heavy canvas for sturdiness and durability.
*The padded shoulder straps are 200 cm+ long
*The waist strap is heavily padded which makes the carrier very sturdy. The waist strap can be rolled up to shorten the body for little babies.
*The body is slightly contoured and reinforced with several layers of canvas.
*The hood holds the sleeping baby's head. It is decorated with a wonderful embroidery.
Materials:
- Twill and canvas are 100% cotton.
- Padding is 100% polyester.
- I use high quality Gütermann thread.
- All materials has been washed from 1 to 3 times so it is pre-shrunk and free of excess dye: It will not bleed onto the panel when washing.

Thursday, April 15, 2010

Bersawang la plak!!!

Fuh, fuh, dok sapu sawang labah2 kat blog ni.... dah lama tak berblog...

selepas MBfPC, senyap plak jadiknya. bukan apa, dok mencari info lagi, at the same time to hear BF news from my clients aka my friends. nak bercerita pasal MBfPC ni, banyak info nak share tapi tak dapat nak manage betul2. nanti k, sabar ye...

nak citer pasal gila babywearing... sebenarnya dah gile benda ni 4 thn sudah... selepas melahirkan munirah. masa mengandungkan munirah, aku pi konvensyen usahawan MARA untuk ex-students MRSM di PWTC. dah lepas abih konvensyen tu, sementara tunggu cik abg amik dah la hujan lebat, pi la tinjau2 kedai buku kat situ. tak da Pa & Ma, so rembat je la majalah parenting yang ada kat situ. at least boleh membaca sambil tunggu buah hati tu. selak2 page mags tu tak ingatla nama mags tu, terbaca pasal babywearing. hm, interesting... buka plak website about babywearing..

so, ada satu hari tu, pi shopping barang2 baby n sumayyah kat ampang, dulu namanya mums & babes, skang ni lactaequip, ada clearance sale... berkenan dengan baby ring sling (RS) jenama little haven. masa tu mmg little haven je yang buat babywearing, harganya mmg mahal. tapi disebabkan sale, harganya turun bawah RM100... apalagi, ku rembat 1, tapi tak berapa nak comel pun.. mcm kain pelikat pun ada gak, guna nylon ring.. yang bengangnya, salesgirl kat situ salah bagi instructions kat i... ada ke kata ring kat belakang.. secara common sense, bila dah letak baby, mcm mana nak tarik sling kalau dah ring kat belakang? betul tak... mujur kat packaging tu ada instructions pakai n gaya memakai RS ni.

try kat rumah beberapa kali, akhirnya berjaya jugak. inilah hasilnya...

tangan ku silang ke depan plak tapi mmg best guna RS ni... awal2 tu mmg la lenguh bahu,sampai ayah mertua nak belikan stroller utk cucunya... hehhe, tak pe la ayah...

* edited ~ sebelum deliver yang baby ni, nak gak satu lagi RS tapi yang berpoket nyer... beli kat mama patch sempena dengan 1st anniversary derang... dapat 28% discount... okla kan... ni rupa RS ku yang baru, guna aluminium ring



RS mamapatch yang ada poket... lagi senang nak pi sopping, tak yah bawa handbag, just diaper bag n extra baju je... best3...

Hari ni aku pi shopping babywearing lagi. hahhaha, skang ni terjatuh cintan dengan wrap plak... aduhai, macam2 la... memandangkan i ni tak deliver lagi, so, tunjuk gambar orang len je la ek.. beli Moby Wrap kat tiny tapir at ampang park. harganya ok, lebih kurang mcm harga RS..

comelkan... boleh guna utk baby newborn lagi, tapi akak tu suggest start pakai mende ni kat rumah.. kalau kat luar takut kotor sebab kainnya panjang... aku beli yang 5.5 m punyer...

ok, sebab aku beria-ia sangat nak babywearing ni?

1. dulu kami guna kereta kelisa, letak stroller tak muat kat bonet. kena letak kat bahagian passenger seat... dah makan ruang. orang lain nak join pun tak leh. so, guna RS or wrap amat2 menjimatkan ruang...
2. aku ni bukannya jenis suka bawa handbag... beg sekolah pun dah cukup... so, boleh je lipat2 masuk dlm beg... tak yah nak hurung stroller ke hulu hilir..
3. nak pi shopping senang.... tak yah nak cakap, 'excuse me, tumpang lalu ye' sambil bawa stroller... bila babywearing, redah je orang... hehhehehhehee
4. apabila kita babywear anak kita, anak kita lebih comfort n terasa dekat dgn ibu. dia akan dengar degupan jantung mak dia.. yelah, sejak dalam perut lagi dia biasa dengan bau n degupan jantung... baby akan rasa lebih secure
5. bila baby rasa dia secure dlm dakapan ibunya, dia akan jadi kurang fussy, tak merengek dan mudah diuruskan.
6. bila dia dah ada 'kaki', dia sendiri akan berjalan suka hati je sebab dia rasa confident.. saya buat experiment dengan si kakak n si adik... si kakak hanya menggunakan stroller bila berjalan dan yang si adik plak saya gunakan RS utk membawa dia ke hulu ke hilir... kesannya, si kakak lebih fussy dan merengek2 nak didukung waaupun masa tu dia dah pandai berjalan. padahal yang si adik ni bila dah dapat kaki, kita pun dia tak amik port... confident la katakan... so, point saya ialah baby yang dicarry akan jadi lebih confident...
7. senang nak BF sambil berjalan2... tak caya? tapi saya tak de gambar nak buktikan... guna RS, saya boleh cover2 apa yang patut dengan tail RS tu... yang wrap pun sama gak.
8. nak buat keje senang... nak memasak, menonton tv, nak YM, nak berforum, nak shopping, u name it... boleh buat keje walaupun kita gendong baby... tapi aspek keselamatan jangan lupa...
9. jimat $... kenapa? RS yang saya gunakan hanyalah RM70++ dan wrap yang saya beli baru2 ni RM144.90 sedangkan stroller yang best2 yang kami usha2 kat kedai baby hampir mencecah RM2k.... dan babywearing item ni boleh guna sampai bila2, insya-Allah kalau basuh dan jaga dengan rapi.

rasanya tu kot.... ini hanya pendapat peribadi.... lain orang, lain pemikiran... kalau tak setuju dengan saya, aiman tak kisah... just sharing thoughts with friends.

so, habuk2 sawang2 pun dah clear...

salam sayang.. XOXO..